Στην αίθουσα της Μεγάλης Κλοπής

13.2.14


Πριν διαβάσετε τις υπόλοιπες γραμμές, θέλω να κάνω μια βαρυσήμαντη δήλωση: δεν είμαι ο George Clooney. Το ξεκαθαρίζω γιατί και πολλοί στον δρόμο μας μπερδεύουν -αν και νιώθω λίγο πιο γοητευτικός από αυτόν- αλλά και γιατί το άρθρο αυτό αφορά τα περίφημα Ελγίνεια.

Εντελώς συμπτωματικά με την πρόσφατη ανακίνηση του θέματος από τον δημοφιλή ηθοποιό του Hollywood, πριν από περίπου 10 μέρες επισκέφθηκα για πρώτη φορά το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου στους χώρους του οποίου για άλλους φιλοξενούνται και για άλλους βρίσκονται αιχμάλωτα τα μάρμαρα του Παρθενώνα.

Πριν καν μπει κανείς στην αίθουσα, το πρώτο πράγμα που κανείς διαπιστώνει είναι ότι υπάρχει ένα μέρος στον κόσμο το οποίο αυτοσυστήνεται ως «The Parthenon Galleries» χωρίς να βρίσκεται στην Αθήνα ή έστω κάπου στην Ελλάδα. Παράξενο συναίσθημα, μια πρώτη υπενθύμιση ότι κάτι παράξενο συμβαίνει εδώ.


To δεύτερο πράγμα που τουλάχιστον με εξέπληξε προσωπικά ήταν ο αριθμός των εκθεμάτων. Αν και μάλλον ανήκω στην κατηγορία των καλά ενημερωμένων για το επίμαχο θέμα, δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι μιλάμε για τόσα πολλά μάρμαρα. Είναι πολλά, είναι σε εξαιρετική κατάσταση και αποτελούν αληθινά αριστουργήματα.



Πρόκειται για μια από τις πλέον εντυπωσιακές, αν όχι η πιο εντυπωσιακή, συλλογές αρχαίων ελληνικών γλυπτών που μπορείτε να συναντήσετε κι όχι τυχαία τη στιγμή της δική μου επίσκεψης είχε πολλαπλάσιους επισκέπτες από τις υπόλοιπες αίθουσες. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η είσοδος στο Βρετανικό Μουσείο είναι δωρεάν.



Παρότι ήμουν σε θέση να αντιληφθώ τη γοητεία που ασκούσαν πάνω μου τα εντυπωσιακά εκθέματα, δεν κατάφερα να νιώσω την ίδια ικανοποίηση με την επίσκεψη μου σε άλλα σημαντικά μουσεία της Ευρώπης. Μάλλον γιατί αυτή τη φορά ήξερα. Η γνώση ως μειονέκτημα.

Δεν είμαι εθνικιστής, δεν πιστεύω ότι είμαστε ο περιούσιος λαός του σύμπαντος και δεν νιώθω ανώτερος από κανέναν άλλον απλώς επειδή γεννήθηκα Έλληνα αλλά δεν μπορούσα με τίποτα να κλείσω τα αυτιά μου στην εσωτερική φωνή που ούρλιαζε «φέρτε τα πίσω», που μου έλεγε περιπαιχτικά ότι εκείνη τη στιγμή χάζευα τον σωρό των πιο όμορφων κλοπιμαίων του δυτικού κόσμου.

Πώς να παραμείνεις ψύχραιμος όταν στις καρτέλες που περιέγραφαν τα εκθέματα έβλεπες ουσιαστικά τα σημεία του Παρθενώνα από τα οποία έγινε η κλοπή;


Πώς να μην νιώθεις ότι σε θεωρούν κορόιδο με αναρτημένα κείμενα στα οποία τονίζεται η συμβολή του Λόρδου Έλγιν στη...διάσωση των μαρμάρων;


Πώς να κάτσεις να απαντήσεις στα σοβαρά στο φοβερό επιχείρημα περί «δυο διαφορετικών ιστοριών»;


Συνοψίζοντας το μίνι παραλήρημα μου, θέλω να σταθώ στο εξής: ο Παρθενώνας υπάρχει και εδώ και λίγα χρόνια υποστηρίζει κι από ένα μουσείο αντάξιο του μεγαλείου του.

Δεν στέκει λογικά να βρίσκεται αλλού ο Παρθενώνας κι αλλού τα μάρμαρα του, πόσο μάλλον όταν ξέρουμε ποιος και πως τα έκλεψε. Φαντάζομαι ότι αν αφαιρέσει κάποιους τους δείκτες του Big Ben και τους εκθέσει στην Ελλάδα, οι Βρετανοί δεν θα το βρουν εξίσου θεμιτό.

Η Ελλάδα δεν είναι ούτε Αίγυπτος ούτε Ιράκ, δεν είναι μια χώρα στην οποία τα Ελγίνεια ή κάθε αντίστοιχο έκθεμα μπορεί να κινδυνεύσει. Τα μάρμαρα μας ανήκουν και δυο αιώνες ξενιτιάς μοιάζουν εδώ και δεκαετίες υπεραρκετά.

Βring them back.

50 σχόλια:

  1. Η μόνη ιστορία που μπορεί να αφηγούνται τα εκθέματα του Βρετανικού Μουσείου είναι η ιστορία της Βρετανικής Αυτοκρατορίας και των εδαφών που κατέιχε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτός είναι ο εμβληματικά σκληρός πυρήνας του Ιμπεριαλισμού: η οικειοποίηση ακόμη των Ιερών και των Οσίων ενός λαού. Και όχι απλά οικειοποίηση αλλά η δια του βανδαλισμού αρπαγή.

    Συμπτωματικά μόλις σήμερα διάβασα ότι οι Ρώσοι επέστρεψαν στη Γερμανία λάφυρα του Β' Παγκόσμιου Πολέμου, που παρόλο ότι δεν τα είχαν αυτοί αφαιρέσει από μια γοτθική εκκλησία της Φραγκφούρτης-το είχαν κάνει οι ίδιοι οι ναζί, συσκευασμένα τα βρήκαν οι ρώσοι-με το σκεπτικό ότι αυτά ανήκαν σε λατρευτικό κτήριο άμεσα συνδεδεμένο με την ίδια τη κουλτούρα του γερμανικού λαού, αποφάσισαν τελικά να τα επιστρέψουν. Αυτό δημιουργεί ένα είδος προηγούμενου, ένα είδος δεδικασμένου που μπορεί να αξιοποιηθεί και από μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σόρυ αλλά όπως παραδέχεσαι και ο ίδιος πρόκειται για παραλήρημα...Τα γλυπτά μπορεί να κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα αλλά η πολιτιστική τους κληρονομιά και η καλλιτεχνική τους αξία είναι κτήμα όλου του κόσμου. Αναμφίβολα ένας παγκόσμιος πολίτης με ανοιχτό μυαλό και χωρίς εθνικιστικές παρωπίδες δεν θα άκουγε φωνές να του λένε "φέρτε τα πίσω". Θα ήθελε να έμεναν στο Βρετανικό Μουσείο τα γλυπτά όπου καλώς ή κακώς τα βλέπουν περισσότερα μάτια από περισσότερες εθνικότητες και φυλές από ότι θα τα έβλεπαν αν ήταν στο μουσείο της Ακρόπολης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συγγνώμη, αλλά η οπτική σας γωνία είναι λανθασμένη.
      Με την λογική ότι στο Βρετανιικό Μουσείο τα γλυπτά θαυμάζονται από περισσότερο κόσμο, θα μπορούσε να δικαιολογηθεί η συγκέντρωση εκθεμάτων τέχνης από παντού στο Λονδίνο. Και αυτή η συγκέντρωση είναι παράνομη.

      Η πραγματικότητα είναι ακριβώς αντίθετη. Είναι τα εκθέματα που κάνουν το μουσείο, όχι το μουσείο τα εκθέματα.

      Από κάποιον χωρίς εθνικιστικές παρωπίδες όπως εσείς, θα περίμενα μια αντίληψη διαφορετική και ταυτόσημη με το δικαίωμα των προιόντων του πολιτισμού να εκτίθενται στον τόπο τους. Μην ταυτίζεστε με το πιο εθνικιστικό κομμάτι των Βρετανών. Αντιτίθεστε στην κοινή λογική - την οποία υποστηρίζει όλη η παγκόσμια κοινότητα.

      Διαγραφή
    2. Με αυτο το σκεπτικο να υποθεσω οτι θα συμφωνουσες να σταλουν και τα υπολοιπα αρχαια που εμειναν στην Ελλαδα εκει; Αν αποσυναρμολογουσαμε τον Παρθενωνα λιγο λιγο και τον στελναμε σε παρτιδες στο Λονδινο; Καλη ιδεα ε;

      Διαγραφή
    3. Δεν ζήτησε κανείς να επιστραφούν όλες-οι παρα πολλές!-αρχαιόητες που στεγάζονται στο Βρετανικό Μουσείο αλλά μόνο η Ζωοφόρος που προκειμένου να αφαιρεθεί από το Μνημείο γκρεμίστηκε ακόμη και μέρος του Παρθενώνα. Ζητάμε δηλαδή επιστροφή εκείνου του τμήματος του Μουσείου που ήταν οργανικό μέρος του Μνημείου, αναπόσπαστο κομμάτι του. Τα υπόλοιπα περί διεθνισμού και πολυπολιτισμικότητας θα ίσχυαν αν οι Βρετανοί μας παραχωρούσαν στη βάση της διεθνιστικής αμοιβαιότητας κομμάτια οργανικά από δικά τους σημαντικά μνημεία. Έχουμε δόξα τω Θεώ μουσεία ικανά να ανταγωνιστούν σε επισκεψιμότητα το Βρετανικό Μουσείο.

      Διαγραφή
  4. Η ιστορία έχει ως εξής. Οι άγγλοι είχαν ζητήσει από τους τότε διοικητές (οθωμανοί) της περιοχής (που τώρα την ονομάζουμε ελλάδα) άδεια να πάρουν αρχαία, όπως έκαναν από πολλά μέρη του κόσμου. Πήραν την άδεια και τα πήγαν αγγλία. Δεν τα έκλεψαν. Κάποιος μπορεί να πει ότι μάλλον τα έσωσαν. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι μπορούν να τα έχουν συνέχεια εκεί. Μπορεί να γίνει συμφωνία για ανταλλαγή διαφόρων αρχαιολογικών ευρημάτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η πολιτιστική κληρονομιά, και δη η παγκόσμια, δεν τίθεται στη διάθεση του κάθε διοικητή να την πουλήσει. Πόσο μάλλον όταν ξέρεις ποιος ήταν ο διοικητής και τι πουλούσε.

      Η πολιτιστική κληρονομιά εκτίθεται στον τόπο της.

      Διαγραφή
  5. Βρε παιδια αφηστε στην ακρη τις γκρινιες,και δειτε το θεμα των αρχαιοελληνικων εργων τεχνης μεγαλοψυχα και μακροσκοπικα.

    Οι ανθρωποι (οι βρεττανοι,οντως ειναι) τα διεσωσαν τοτε απο ενα αβεβαιο γι αυτα μελλον λογω των συγκυριων.Σκεφτειτε μονο οτι σε ταραγμενους καιρους, μπορει να καταστρεφονταν,να τα πουλουσαμε εμεις οι ιδιοι,ειτε ακομη χειροτερα να μας τα εκλεβαν καποιοι κακοβουλοι και να μη μας τα επεστρεφαν(!)

    Εκτος αυτου,εμεις οι vulgaire,ακαλλιεργητοι κι εγωμανεις Ελληνες πρεπει να αντιληφθουμε κατι:τα εργα τεχνης της αρχαιοτητας αποτελουν οικουμενικη κληρονομια και ως εκ τουτου πανανθρωπινη ιδιοκτησια.Δεν ειναι "δικα μας".Ειναι "ολωνονε".
    Τι σημασια εχει επομενως,αν θα τα θαυμασει ο επισκεπτης του μουσειου στο Λονδινο ή στην Αθηνα;

    Κι αυτο που λενε,οτι εαν ενα εργο τεχνης ειναι κατατμημενο και διασπαρτο,δηθεν διασαλευεται η καλλιτεχνικη ακεραιοτητα του,αποτελει μεγιστη μπαρουφα.Δηλαδη,εαν παρουμε το αυθεντικο πορτραιτο της Λιζα Γκεραρντινι(Τζιοκοντα) και το κοψουμε με ψαλιδι σε εκατομμυρια κομματακια,απομειωνεται η καλλιτεχνικη του αξια?Οχι,βεβαια.Εκπιπτει ο Ντα Βιντσι ως ζωγραφος?Σε καμμια περιπτωση.

    Γι αυτο λοιπον οπως θα λεγαν και ιδιοι οι κατοικοι της Γηραιας Αλβιωνας:"Keep Calm And Forget About The Marbles"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ουαου! Με την καταπληκτικη σου επιχειρηματολογια με επεισες να γινω φανατικος υποστηρικτης της παραμονης τους εκει; Ειδικα το παραδειγμα της Μονα Λιζα ηταν εκπληκτικης λογικης συγκροτησης! Ας την κοψουμε κομματακια λοιπον και να τη μοιρασουμε στις πεντε ηπειρους!!

      Διαγραφή
    2. Ναι θα ειναι σαν παζλ,κι οποια χωρα το συμπληρωσει πρωτη,θα κερδιζει ενα παγκοσμιο εκθεμα της επιλογης της.

      Διαγραφή
  6. Bring the back ρεεεε κουτόφραγκοι! Είναι ελληνικά! Δεν είναι μέρος της παγκόσμιας αλλά της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ μόνο πολιτιστικής κληρονομιάς...ή μηπως όχι;;

    Δεν έχει καμία σημασία που ο Έλγιν τα απέσπασε εγγράφως και απολύτως νόμιμα και δίνοντας τεράστιο ποσό για την εποχή...ή μήπως όχι;

    Μας τα έχετε πρήξει με τον εθνικισμό σας. Πώς νομίζετε ότι εκτοξεύτηκε η Χρυσή Αυγή; Σε ποιο υπόβαθρο ελληναράδες μου που μου θέλετε και τα μάρμαρα πίσω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο,τι ειναι νομιμο ειναι ηθικο.

      Διαγραφή
    2. @4.48 Ναι σε όλη την Ευρώπη που καλπάζει η ακροδεξιά, καλπάζει επειδή κάποιοι πουλάνε εθνικισμό με μάρμαρα... Πόσο μα πόσο ζεις στην κοσμάρα σου; Η πλάκα είναι ότι νομίζεις ότι έγραψες και κάτι έξυπνο τρομάρα σου!

      Διαγραφή
    3. Κι εγω πιστευω οτι η Μ.Μερκουρη θα ψηφιζε σημερα Κασιδιαρη για να επιστρεψουν τα μαρμαρα...

      Διαγραφή
  7. Δεν μου φαινεται πως κλάπηκαν με τη πραγματική εννιά του ορου. Νομιζω πως αφαιρεθηκαν με την άδεια των αρχων εκεινης της εποχης που ήταν οι οθωμανοι.
    Πάντως τη διαφήμιση τους στη χωρα την εχουν κανει τα εχουν δει περισσοτερα ματια από ότι εχουν δει την Ακρόπολη. Από τη στιγμή δε που ακόμη και αν επιστραφουν θα κλειστουν στο μουσειο της Ακροπολης και δεν θα επανατοποθετηθουν στην προηγουμενη θεση τους οπότε πιστευω ότι είναι καλυτερο να παραμεινουν εκει που βρίσκονται. Ετσι για να θυμιζουν στον νεοελληνα πόσα πολύτιμα μπορεις να χασεις παραμενοντας 400 χρονια βολεμένος υπόδουλος μοναδικη περιπτωση στην ιστορία του πλανήτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "βολεμένος υπόδουλος μοναδική περίπτωση στην ιστορία του πλανήτη"; Γιατί οι άλλες βαλκάνικες εθνότητες τι ήταν επί 500 και χρόνια αβόλευτες ή μη υποδουλωμένες; Το ίντερνετ είναι στο μυαλό κάτι μαγικό που λένε και οι γαύροι, μπορείς να διαβάσεις ότι ανοησία θες!

      Διαγραφή
    2. 4:56,αναζητησε τεκμηριωμενες ιστορικες πηγες που αναφερουν συλλογικες,ενοπλες και μη ενεργειες των "βολεμενων" που προηγηθηκαν του 1821.

      Μπορει (ακομα και συ) να γινεις εξυπνοτερος.

      Διαγραφή
    3. @4:56
      Το έκαψες τελείως όμως. Οι ισπανοί που είχαν 800 αραβική κατοχή τι να πούνε δηλαδή; Ότι είναι κοτάρες λειράτες; Οι Αιγύπτιοι που μας χαιρέτισαν μεταξύ Περσικής, Πτολεμαϊκής, Ρωμαϊκής, Αραβικής, Οθωμανικής, Βρετανικής κατοχής (πόσο κάνει; 2.500 χρονάκια; συν πλην) είναι γατάκια; Είπαμε διεθνιστικό πνεύμα, είπαμε ευρωλιγουριά, αλλά μην ξεπερνάμε τα όρια της ευήθειας. Μας παίρνουν χαμπάρι.

      Διαγραφή
  8. Εγώ έχω ένα ερώτημα: από τη στιγμή που δεν έγινε καμία λεηλασία υπό συνθήκες σκότους και νύχτας, αλλά ο Έλγιν πλήρωσε το σημερινό αντίτιμο 4 εκατομμυρίων ευρώ (σύμφωνα με υπολογισμούς αν θυμάμαι καλά) για να κάνει ανασκαφές και να πάρει ό,τι θέλει, με έγκριση από τη ΝΟΜΙΜΗ τότε διοίκηση, με ποιο επιχείρημα μπορεί το ελληνικό κράτος, διάδοχο του οθωμανικού, να προβάλει ότι... ξεγελάστηκε;

    Έγγραφα (φιρμάνι) πήρε ο Έλγιν από τον σουλτάνο, που θα τον δικαίωναν σε οποιοδήποτε δικαστήριο της εποχής. Οι δικοι μας βέβαια αμφισβητούν την εγκυρότητα των εγγράφων, αλλά δεν έχει σημασία, αφού δεν έγινε καμιά κλοπή. Το τότε κράτος τα είχε στην κυριότητά του για 4 ολόκληρους αιώνες (από το 1460) και υπό τις συνθήκες της εποχής δεν νοούνταν αναπαλλοτρίωτο.

    Είναι ανόητο να συγκρίνουμε τη λεηλασία των ναζί, που λειτούργησαν καθαρά παράνομα, ακόμη και σε σχέση με το νομικό καθεστως που ίσχυε τότε, με μια πράξη που έγινε με την ανοχή και την έγκριση του οθωμανικού κράτους (κράτους ολοκληρωτικού, αλλά πάντως κράτους).

    Εάν για τις γερμανικές αποζημιώσεις είναι θολό το καθεστώς, ας φανταστούμε τι συμβαίνει για κάτι που έγινε πριν από δύο αιώνες. Εκτός και αν αρχίζουμε να αναγνωρίζουμε π.χ. τη γενοκτονία των Τούρκων στην Τριπολιτσά, των Ελλήνων στη Χίο κ.ο.κ. και να αρχίζουμε να προβάλλουμε αιτήματα αποζημίωσης....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι ναζι διεθεταν την περιοδο εκεινη το αυτελες δικαιωμα του ισχυρου,το οποιο ειναι υπερατου και κερδιζει ολα τ'αλλα.Κι αν αμφιβαλλει κανεις οτι υφισταται ακομη το δικαιο αυτο,ας μετρησει τι εχουμε παρει εμεις ως χωρα σε πολεμικες αποζημιωσεις.

      Διαγραφή
    2. @5.12 Τότε έχει δίκιο η Εκκλησία που βασίζει την περιουσία της σε φιρμάνια της Οθ. Αυτοκρατορίας ε;

      Διαγραφή
    3. "το ελληνικό κράτος, διάδοχο του οθωμανικού"

      Μια καθαρα τυπικη διαδοχη,που εγινε αυστηρως με νομικες και πολιτειακες διαδικασιες...

      Κυρια Ρεπουση,εσεις;

      Διαγραφή
  9. Το κείμενο κάνει λάθος: δεν ζητάμε να επιστραφούν τα μάρμαρα στον Παρθενώνα τον ίδιο! Από μουσείο σε μουσείο ζητάμε να μεταφερθούν. Που σημαίνει ότι αλλού θα στέκεται ο Παρθενώνας κι αλλού τα μάρμαρά του, σε κάθε περίπτωση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δηλαδή αν επιστρέψουν από το Λονδίνο πίσω στην Αθήνα, θα πάψουν να αποτελούν μέρος της παγκόσμιας κληρονομιάς; Δεν το καταλαβαίνω το επιχείρημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι θα παψουν.Διοτι αν επιστρεψουν στην Αθηνα θα βρωμοκοπανε τοπικιστικη τζατζικιλα κι εσωστρεφη κοκορετσιλα αντι για την κοσμοπολιτικη fishnchipsιλα(sic) που ευωδιαζουν τωρα.

      Διαγραφή
    2. Οχι δεν θα παψουν να αποτελουν μερος της παγκοσμιας κληρονομιας αν γυρισουν στην Αθηνα. Απλα στο Λονδινο τα βλεπει πιο πολυς κοσμος.
      Το 2012 επισκεφτηκαν το Βρετανικο Μουσειο 5 εκατομμυρια επισκεπτες. Της Ακροπολης 1+ εκ. Μιλαμε για διαφορα της ταξης του 500%.
      Τελος αν αρχισουμε τις επιστροφες κειμηλιων θα πρεπει εν συνεχεια οι Γαλλοι να δωσουν την Νικη της Σαμοθρακης, οι Ιταλοι τους πολεμιστες του Ριατσε, οι Τουρκοι το αγαλμα της Αφροδιτης που προσφατα ανακαλυφτηκε στην Αντιοχεια και παει λεγοντας.

      Διαγραφή
    3. Στο Λινδινο τα βλεπει πιο πολυς κοσμος απο την Αθηνα! Στο Λονδινο τα βλεπουν 500 εκατομυρια το χρονο και στην Αθηνα 0. Γιατι πολυ απλα βρισκονται στο Λονδινο!!! Ηλιθιε!! Η επισκεψιμοτητα του Βρετανικου μουσειου οφειλεται στα εκθεματα του!! Οχι το αντιθετο!! Δεν αναβει ο φακος πριν πατησεις το κουμπι οσο αχυρο κι αν εχει το κεφαλι σου!!

      Διαγραφή
  11. ελλαδα αγγλια συμμαχεια... δεν εχουν οικειοποιηθεί μονο τα μάρμαρα αλλα και μερικες χιλιαδες λεξεις τις ελληνικης γλωσσας ... προσωπικα δεν με ενδιαφερει καθουλου και θα ελεγα οτι απο την στιγμη που στην ελλαδα δεν εχουμε δημοκρατια καλα κανουν και δεν τα επιστρεφουν... εδω ειναι βαλκανια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και επειδή είναι Βαλκάνια; Τι ρατσιστικό σχόλιο είναι αυτό; Και η Ασία έχει 4 δις πληθυσμό και ρημάζει στη φτώχεια και τις δικτατορίες γιατί να μην πάνε οι πολιτισμένοι...δημοκράτες του Farage και του Cameron να τους πάρουν κάθε πολιτιστικό μνημείο ε;

      Διαγραφή
  12. @Παραπολιτική:

    Όχι, αλλά τότε γιατί τα ζητάμε με τέτοια ένταση και πείσμα; Είναι προφανέστατο ότι εμείς ζητάμε να επιστρέψουν, όχι σαν μέρος της παγκόσμιας, αλλά της ελληνικής κληρονομιάς...Και να ενωθούν με τα αδερφάκια τους άλλωστε, σε έναν άλλο κλειστό μουσειακό χώρο. Δεν ζητάμε να επιστρέψουν πάνω στον βράχο, στο ίδιο το μνημείο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Της παγκόσμιας κληρονομίας; Από πότε υπάρχει κάτι τέτοιο στα αλήθεια; Δηλαδή ένας μέσος Έλληνας έχει την ίδια οικειότητα με το Ταζ Μαχάλ όσο ένας μέσος Ινδός; Ή μήπως ο μέσος Παραγουανός έχει την ίδια οικειότητα με την Αγιά Σοφιά όπως ο μέσος Έλληνας;

      Διαγραφή
    2. Μια ζωη χρησιμοποιουσαν το επιχειρημα οτι δεν ειχαμε καποιο αξιολογο μουσειο για να τα στεγασουμε. Τωρα που αποκτησαμε ποιο ειναι το καινουριο επιχειρημα;; Οτι δεν υπαρχει λογος να φυγουν απο ενα μουσειο και να πανε σε ενα αλλο;; Κολοκυθια!!

      Διαγραφή
  13. Να πουλήσουμε και τον Παρθενώνα ολόκληρο στο Λονδίνο για να τον θαυμάζουν περισσότεροι. Ασε που θα ενωθεί και με τα μάρμαρα. Θα πιάσουμε και τον στόχο των αποκρατικοποιήσεων.

    στην ακρόπολη μπορούμε να κάνουμε ενα fan park για να μην μοιάζει άδεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Μια φουσκωμενη Ιστορια απο το πουθενα. Οσο σημασια εχει ο θεσμος της πολιτιστικης πρωτευουσας (αλλο ενα αδειο πουκαμισο Μελινας) αλλο τοσο και η επιστροφη των μαρμαρων. Ασχοληθειτε με κατι πιο σοβαρο-διασωστε τη χωρα απο την βλακεια σε ολα τα επιπεδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Στην αίθουσα της μεγαλης κλοπής και της μεγάλης ντροπής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μερικοί-προφανώς απελπιστικά ημιμαθείς-έχουν μπλέξει τον καλώς νοούμενο κοσμοπολιτικό και την πολυπολιτισμικότητα με την καλοπέραση τους στα Harrod´s και νομίζουν ότι το να υποστηρίξεις τα απόλυτα δίκια της πατρίδας σου είναι προδοσία προς τα ιδεολογήματα ενός καταναλωτικού κοσμοπολιτισμού. Η Ζωοφόρος του Παρθενώνα δεν είναι ένα αυτόνομο έργο τέχνης που μπορείς να το μετακινήσεις χωρίς να αλλοιώσεις και στην ανάγκη να ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΕΙΣ το μνημείο στο οποίο ήταν ενσωματωμένη. Αυτό ακριβώς έκαναν οι Βρετανοί: ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΑΝ για να πάρουν αυτό που θεωρούσαν πιο σημαντικό. Μοιάζει λίγο με τους κυνηγούς που αφαιρούν μια ζωή για να πάρουν τη γούνα του ζώου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. : «…ελπίζω να δω τα Μάρμαρα πίσω στην Αθήνα προτού πεθάνω. Αν όμως έρθουν αργότερα, εγώ θα ξαναγεννηθώ…».

    ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ

    ΜΕΛΙΝΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. 8:08 & 7:57
    Λετε μπουρδες. Ο Παρθενωνας ειναι ναος - κτιριο - ακινητο οχι γλυπτο η μετωπη που γινεται εκθεμα σε μουσειο. Με τη λογικη σας θα πρεπει να αποσυναρμολογηθει Αγια Σοφια και να μας την δωσουν οι Τουρκοι γιατι απλα ειναι Ελληνικη και οχι Τουρκικη, το ιδιο και οι ναοι της Εγεστας και της Σελινουντας στην Ιταλια. Αν αυτο δεν ειναι εθνικιστικο παραληρημα τοτε τι ειναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να κάνουμε προοδευτικαράδικο παραλήρημα τότε σαν το δικό σου για να είμαστε κοσμοπολίται...

      Διαγραφή
    2. @10:51

      Ελα μας ξεσκεπασες,για τα εισιτηρια που κοβουν οι Αγγλοι στο μουσειο,και τα δικα μας διαφυγοντα κερδη γινεται η φασαρια.

      Ουτε για τον εθνικισμο που αναφερεις δεν φτανει η φαια ουσια μας.Τοσο πεζοι και μικροπρεπως μπακαληδες.

      Διαγραφή
  19. Παραπολιτικέ έκανες τεράστιο λάθος σήμερα. Σε μια εποχή εθνικής κατάθλιψης που η μιζέρια δίνει και παίρνει αναπτύσσονται πάντα δύο γελοίες και ακραίες θέσεις. Από τη μία οι Ελληναράδες που βλέπουν κάθε θέμα με θέρμη εθνικιστική και από την άλλη οι προοδευτικαράδες που αντιμετωπίζουν τον κόσμο με μια ελιτίστικη διεθνοποιημένη ανοησία. Οι πρώτοι θεωρούν ότι τα έθνη διαμορφώνουν τα πάντα στο παγκόσμιο γίγνεσθαι και οι δεύτεροι ότι τα έθνη έχουν καταργηθεί ακόμα κι αν η πιο καλπάζουσα ιδεολογία (ειδικά στην Ευρώπη) είναι ο εθνικισμός και η τάση επανεθνικοποίησης των πολιτικών. Άρα δε μπορεί να γίνει συζήτηση στα σοβαρά πάνω σε αυτά τα θέματα καθώς και τα μάρμαρα για τους περισσότερους εντάσσονται στην παραπάνω συζήτηση. Ηλίθια αποθέωση της Ελλάδας ή της Δύσης, τζατζίκια και εφημερίδα Sun θα είναι τα σχόλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Πήγα σε μεγάλη ηλικία Λονδίνο αφού είχα δει εδώ μουσεία και το νέο της Ακρόπολης. Λοιπόν αντί να πάω βουρ για τα δικά μας μάρμαρα (που είναι σε περίοπτη θέση), πήγα και είδα αρκετά Αιγυπτιακά, Μεσοποταμιακά, κλπ, και κάποια στιγμή ο δρόμος με έφερε και στα δικά μας. Τότε και μόνον τότε κατάλαβα. Οι μορφές, οι άνθρωποι, τα ζώα, είναι έτοιμα να σου μιλήσουν. Είναι τέλεια η ελληνική τέχνη. Ένιωσα περήφανος που είμαι έλληνας - και ευθύνη μαζί.
    Λοιπόν, πέρα από τα εξαρθρωμένα αγάλματα που πρέπει κάποτε να επανενωθούν, πρέπει να έχουμε εκεί αξιόλογους πρεσβευτές της τέχνης και του πολιτισμού μας. Όντως λένε μια ιστορία τα εκεί αρχαία μας. Τολμώ να πω ότι ακόμη και άβαφα (τα αρχαία αγάλματα ήταν πολύχρωμα), είναι εκεί και τους φωνάζουν: Τόσους αιώνες τέχνης και δεν καταφέρατε τίποτα σαν κι εμάς.
    Είναι βλαχομπαρόκ η επιστροφή όλων των εκεί μαρμάρων. Και αν ακόμα δεν είχε το μουσείο ελληνικά εκθέματα, θα έπρεπε να στείλουμε. Είναι ένα παγκόσμιο μουσείο και η αρχαία Ελλάδα πρέπει να έχει τη θέση της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ένα μεγάλο μέρος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι κλειστό για τους επισκέπτες. Στις κλειστές του αίθουσες βρίσκονται πραγματικά ανεκτίμητοι θησαυροί της ελληνικής και κατ' επέκταση της παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι το σημαντικότερο μουσείο της Ελλάδας και θα μπορούσε να είναι παγκόσμιο σημείο αναφοράς με μια καλή ανάπλαση. Να μείνουν εκεί που είναι τα μάρμαρα. Γιατί δεν τα ζητάμε επειδή εκτιμούμε την κληρονομιά μας, αλλά από καθαρό εθνικιστικό εγωισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επομενως εισαι βεβαιος πως αν αυριο ερωτηθει ο ελληνικος λαος υπο τη μορφη δημοψηφισματος,θα απαντησει πλειοψηφικα οτι "τα ζηταμε απο καθαρο εθνικιστικο εγωισμο" κι οχι "επειδη εκτιμουμε την κληρονομια μας".

      Διαγραφή
  22. @ 2:13
    Σου πηρε πολυ χρονο να σκεφτεις την @@ρια που μολις ειπες? Στο Λονδινο τα βλεπει πιο πολυς κοσμος γιατι το Λονδινο συγκεντρωνει πολυ περισσοτερους επισκεπτες απο τη Αθηνα. Και αυτο συμβαινει γιατι το Λονδινο ειναι μια κοσμοπολιτικη μεγαλουπολη, πολυπολιτισμικη με απειρα πλειστα αξιοθεατα περα απο το Βρετανικο μουσειο. Αν κατσω να τα απαριθμησω θελω σελιδες;.Αντιθετα στην βλαχοβαλκανια τρικοτοσμικη Αθηνα η Ακροπολη ειναι το μονο αξιοθεατο. Γκεγκε τωρα χαζουλιακα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε τότε ρε παιδιά να στείλουμε πακέτο και τα υπόλοιπα! Τι επαρχιώτικος φαταουλισμός μας έχει πιάσει και τα κρατάμε εδώ! Να μας βγάλουν και φωτογραφίες οι Άγγλοι (μην τους βάλουμε στα έξοδα για γύψινα εκμαγεία, ξέρετε ντε, σαν αυτά που θα έβγαζε ο Έλγιν και ως άλλος Ελληναράς πήγε και τα σήκωσε) να τις βάλουμε στο Μουσείο Ακροπόλεως και τέρμα. Και ότι παίζει στην Κρήτη να τα στείλουμε Γερμανία. Μην παραπονιούνται οι άνθρωποι. Στους πουρκουάδες όμως δεν στέλνουμε τίποτα. Τα ευρήματα της Βεργίνας θα τα στείλουμε Αμέρικα να ταπώσουμε και τους Σκοπιανούς.
      Έχουμε τρελά ατομάκια τελικά...

      Διαγραφή
  23. Παραπολιτικε εχεις απολυτο δικιο. Απο που να αρχισω για τα επιχειρηματα ορισμενων ασχετων...
    Οτι δηθεν τα βλεπει περισσοτερος κοσμος εκει: τοτε να μεταφερουμε και τις πυραμιδες απο την Αιγυπτο για να τις βλεπουν περισσοτεροι. Αυτο ειναι το θεμα?
    Περι οικουμενικοτητας: απο ποτε η οικουμενη εχει την εδρα της στο Λονδινο? Γιατι αυτο το οικουμενικο μουσειο πρεπει να ειναι στην Αγγλια?
    Οτι δηθεν ο Ελγιν τα προστατεψε: αφου κατακρεουργησε τον Παρθενωνα με σφυρια για να βγαλει τα κομματια που ηθελε για να στολισει την επαυλη της ερωμενης του (γιαυτο τα πηρε, οχι για να τα σωσει απο κατι), τα κατεστρεψε επιπλεον ξυνοντας τα για να ασπρισουν (πρακτικη που συνεχιστηκε και απο τους δηθεν ειδικους επιστημονες−συντηρητες του Βρετανικου μουσειου−εκει που λες οτι ειναι σε καλη κατασταση), ενω εκτος του οτι ειχαν χρωματα επανω, το Πεντελικο μαρμαρο δεν ειναι ασπρο.
    Οτι δηθεν τα πηρε με νομιμο τροπο και πληρωσε: δεν ντρεπεστε να τα λετε αυτα? Εκεινη την εποχη η χωρα ηταν σε εμπολεμη κατασταση, απο ποιον ζητησε να τα παρει?
    Ειλικρινα ο λογος για τον οποιο εχω αποφασισει οτι δεν θα παω ποτε στο Βρετανικο μουσειο, οσο ειναι εκει τα Μαρμαρα του Παρθενωνα (η Μελινα ειχε κανει αγωνα να μην τα λεμε ποτε Ελγινεια−δεν ειναι δικα του), ειναι για να μην με καταμετρησουν στους επισκεπτες. Χιλιες φορες να παω στο Νασβιλ στις ΗΠΑ που υπαρχει αντιγραφο του Παρθενωνα (οπως ηταν στην αρχαιοτητα) μαζι με το γιγαντιο αγαλμα της Αθηνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ενα σχολιο για τον παραπολιτικο και οσους ενδιαφερει: θα καταλαβαινες ποσα πολλα τμηματα λειπουν αν ειχες επισκεφτει το Μουσειο της Ακροπολης.
    Θα επρεπε πρωτα να πας εκει και να θαυμασεις τον τροπο με τον οποιο παρουσιαζονται τα γλυπτα. Καταρχην ειναι τοποθετημενα οπως θα ηταν πανω στον Παρθενωνα (δηλαδη σαν να βλεπεις το εξωτερικο του κτηριου) και δεν υπαρχουν κενα γιατι στη θεση των κλεμμενων γλυπτων εχουν τοποθετηθει αντιγραφα τους (τα καταλαβαινεις απο το διαφορετικο χρωμα).
    Αν δεις αυτο δεν χρειαζεται να πας σε κανενα Λονδινο (οπου θα δεις μονο τα κλεμμενα μεσα σε μια αιθουσα, χωρις συνδεση ουτε μεταξυ τους, ουτε με το μνημειο − μονο θλιψη και οργη θα σου προκαλεσει και δεν χρειαζεται να εισαι σωβινιστης γιαυτο).
    Αυτο πρεπει να τονισουμε ως Ελληνες και ειλικρινα, η αιθουσα του Παρθενωνα στο Μουσειο της Ακροπολης ειναι απλα συγκλονιστικη και αμιμητη (πουθενα αλλου στον κοσμο δεν μπορεις απλα να γυρισεις λιγο το κεφαλι σου απο τα εκθεματα και να δεις τον ιδιο τον Παρθενωνα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Κοτζαγκιαουρίδης14 Φεβρουαρίου 2014 - 9:11 μ.μ.

    Πριν να μιλήσει ο οποιοσδήποτε Νεσπρεσάκιας Κλούνει, Παραπολιτικέ, είναι από μόνοι μας, με σεβασμό στους δημιουργούς τους, να τα αποκαλούμε "γλυπτά του Παρθενώνα", και όχι μάρμαρα, μεταφράζοντας βλακωδώς από τους ξένους τα δικά μας πράγματα.

    "Μάρμαρα" γράφεις πολλάκις στο κείμενό σου, αλλά μάρμαρα πουλάνε και στο Πάτημα Χαλανδρίου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή